Chcesz schudnąć? Poznaj skuteczny i niezawodny sposób na odchudzanie

chcesz schudnąć - niezawodny sposób

Zaczęła się wiosna, a wraz z nią radio, telewizję i internet zalała fala reklam środków na odchudzanie. Zimą w trendach są syropki na przeziębienie, wiosną magiczne tabletki, które gwarantują utratę nawet kilku kilogramów dziennie. Tymczasem kilka kilogramów mniej w ciągu dnia może nam zagwarantować tak naprawdę jedynie grypa żołądkowa.

Motywacja do chudnięcia

To zazwyczaj norma, że po leniwych miesiącach zimowych na liczniku mamy kilka kilogramów więcej. Nic w tym dziwnego, skoro większość z nas lubi sobie poleżeć pod kocem z książką, zagryzając krwistą akcję ulubioną czekoladą. Ewentualnie książkę zamieniamy na telewizor, a czekoladę na chipsy – w zależności od upodobań. Jedyną zaś aktywnością poza udaniem się do pracy jest spacer między pokojem a lodówką. I nagle przychodzi wiosna. Robi się coraz cieplej, pozbywasz się kolejnych warstw grubych ubrań i nagle patrzysz krytycznym okiem w lustro, stwierdzając, że chcesz schudnąć. Może nie tyle chcesz, co musisz, w przeciwnym wypadku czeka cię gruntowna wymiana garderoby. Ze zdumieniem bowiem stwierdzasz, iż nie dopinasz się w ulubione spodnie, a sweterek, który do tej pory był oversize, nagle dziwnie się skurczył. A w radiu ciągle słyszysz o tych magicznych tabletkach na odchudzanie…

Naprawdę chcesz schudnąć?

Na początku swojej drogi odchudzania musisz postawić sobie jedno bardzo ważne pytanie: czy naprawdę chcesz schudnąć? Najczęstszą przyczyną niepowodzeń w odchudzaniu jest bowiem brak prawdziwej motywacji. Nie chudniesz dla partnera, koleżanki czy kogokolwiek innego. Chudniesz dla siebie. To w końcu ty chcesz się czuć dobrze w swoim ciele i w swoich ubraniach… albo bez 🙂 Musisz w sobie znaleźć motywację do podjęcia tej decyzji i konsekwentnego realizowania planu. Jedną z lepszych motywacji jest zdrowie. Kiedy nagle zaczynasz mieć jakieś problemy zdrowotne i okazuje się, że można je wyleczyć poprzez stosowanie odpowiedniej diety, chipsy i fastfoody zaskakująco łatwo odchodzą w niepamięć

Odchudzanie to matematyka

Tak naprawdę istnieje jeden skuteczny i niezawodny sposób na odchudzanie. Znały go już nasze babki. Mniej jeść i więcej się ruszać – oto recepta. Odchudzanie to czysta matematyka. Żeby być na minusie musisz tracić więcej, niż zyskujesz. Innymi słowy – musisz spalać więcej kalorii niż dostarczasz ich do swojego organizmu. Wcale nie jest to takie trudne, choć wymaga nieco czasu i cierpliwości. Najłatwiej będzie zacząć od obliczenia swojej podstawowej przemiany materii. To minimalna ilość kilokalorii, jakie musisz dostarczyć swojemu organizmowi, by był w stanie funkcjonować. Oczywiście taka ilość kalorii to skrajnie za mało, wszak zakładam, że chcesz żyć, a nie wegetować. Dlatego przy obliczaniu zapotrzebowania kalorycznego dla danej osoby bierze się także pod uwagę jej codzienną aktywność. Podstawiając swoje dane do wzoru łatwo określić ile kalorii musisz codziennie spożywać, by schudnąć. W internecie nietrudno znaleźć kalkulatory, które wyliczą to za ciebie.

Najskuteczniejszy sposób na odchudzanie

Kiedy masz już obliczone swoje zapotrzebowanie kaloryczne, trzymaj się tych obliczeń i postaw na większą aktywność. Przepis jest prosty – chcesz schudnąć – musisz mniej jeść i więcej się ruszać. To cały sekret odchudzania. I nawet jeśli cierpisz na insulinoodporność, hashimoto, nietolerancję glutenu, laktozy, czy co tam jeszcze jest ostatnio w modzie, jeśli będziesz jeść mniej niż dotychczas i więcej się ruszać schudniesz na pewno. Stanie się tak nawet bez liczenia kalorii. To tylko opcja, dzięki której łatwiej ci będzie kontrolować pewne kwestie. Jeśli chcesz liczyć kalorie ze spożywanych pokarmów – warto zainstalować w telefonie aplikacje, które nie tylko policzą kalorie, ale też ilość białek, tłuszczy i węglowodanów, które zjadasz każdego dnia. Jeśli nie chcesz bawić się w liczenie spróbuj zamiast 2 kanapek na kolację zjadać jedną. Talerz obiadowy niech zapełni się kolorowymi warzywami, a mięso niech będzie tylko dodatkiem. Nie bój się też owoców. To bzdura że tuczą, albo że nie powinno się ich jeść wieczorem. Tyjemy od nadmiaru kalorii, nie od określonych pokarmów. Możesz schudnąć nawet jedząc czekoladę. Wystarczy tylko odpowiednio wpleść ją w bilans kaloryczny.

Znajdź ulubioną aktywność

Jeśli temat kalorii masz już opanowany, pora zająć się kwestią aktywności fizycznej. Pewnie pomyślisz, że skoro chcesz schudnąć to trzeba się zapisać na siłownię. Otóż wcale nie trzeba. Siłownia to tylko opcja. Owszem, całkiem fajna, ale nie niezbędna. Ćwiczenia z ciężarami ładnie wymodelują ciało i sprawią, że będzie ono bardziej jędrne, ale nie musisz od razu zapisywać się na siłownię. Możesz ćwiczyć w domu jako obciążenia do ćwiczeń używając tego co masz pod ręką, np. butelki z wodą czy wyładowanego plecaka. Pamiętaj jednak, że nawet ćwicząc siłowo miarą udanego treningu nie jest ilość wylanego potu. Jeśli wydaje ci się, że w czasie godzinnego treningu spalisz 500 kcal to… jesteś w błędzie. Zazwyczaj jest to około 200-300 kcal. O wiele więcej możesz spalić po prostu dużo chodząc w ciągu dnia. Ale aktywność to nie tylko siłownia. Znajdź sport, który cię wciągnie, który naprawdę polubisz. To może być bieganie, koszykówka, tenis, taniec, joga, rower – cokolwiek byle tylko spędzać czas w ruchu.

Skuteczny i niezawodny sposób na odchudzanie

Nie wierz w magiczne tabletki na odchudzanie – od ich zażywania schudnie jedynie twój portfel. Siedzenie przed TV i picie odchudzających koktajli nie sprawi, że na twoim brzuchu pojawi się kaloryfer. Musisz po prostu wziąć sprawy w swoje ręce, a może wcale nie trzeba będzie długo czekać na efekty. Im więcej masz kilogramów do zrzucenia, tym zazwyczaj szybciej te efekty się pojawią. Jedz trochę mniej (ale nie mam tu na myśli głodówek!), unikaj przetworzonej żywności. Niech w twoim menu zagoszczą owoce i warzywa. Do tego dodaj ulubioną aktywność fizyczną, a już po kilku tygodniach zobaczysz efekty. Nawet jeśli nie na wadze to na pewno poczujesz, że ubrania zrobiły się luźniejsze. I co najważniejsze – niech ta zmiana nie będzie tylko chwilowa – na wiosnę. Zbilansowane odżywianie i aktywność fizyczna to inwestycja w zdrowie i dobre samopoczucie na długie lata.