Fotografia produktowa krok po kroku

fotografia produktowa

Fotografia produktowa to szczególna odmiana fotografii, która w dobie social mediów oraz ciągłego rozwoju wszelkiej maści portali aukcyjnych i serwisów ogłoszeniowych coraz bardziej zyskuje na znaczeniu. Zrobienie dobrego zdjęcia produktu jest sztuką. Rzadko udaje się to bez uprzedniego przygotowania. Konsumenci coraz większą wagę przykładają do fotografii umieszczanych w sklepach internetowych, czy na portalach aukcyjnych. Dobre zdjęcie produktu jest gwarancją jego sprzedaży, o czym na pewno wiedzą osoby, które kiedykolwiek podejmowały się tematu fotografii produktowej. O czym należy pamiętać fotografując produkty przeznaczone na sprzedaż? Nasz mini poradnik krok po kroku przeprowadzi Was przez meandry fotografii produktowej.

Jasne tło to podstawa

Nie ma się co oszukiwać w tym temacie – każdy produkt (no, może poza białymi przedmiotami) najlepiej zaprezentuje się właśnie na białym tle. Produkty na jasnym tle są doskonale widoczne. Neutralne tło pozwala wyeksponować prawdziwą barwę produktu, jego fakturę i krawędzie. Choć zdarzają się wyjątki, bo fotografia produktowa to dość rozległa dziedzina i wiadomo, że fotografować można różne przedmioty, a niektóre z nich fotograf chce pokazać np. w szerszym kontekście – wówczas umieszcza ja np. w towarzystwie innych, korespondujących z głównym produktem przedmiotów, czy na wzorzystym tle. Jednak większość fotografów i potencjalnych nabywców na pewno zgodzi się, że największe zaufanie budzą zdjęcia produktów wykonane na jasnym tle.

Liczy się jakość, rozdzielczość już mniej

Wykonując zdjęcia produktom przeznaczonym na sprzedaż, musimy pamiętać, żeby fotografie te były możliwie jak najwyższej jakości. Niedozwolone są szumy, nieostrość, źle wyglądają też nieestetyczne cienie. Podstawą jest w tym przypadku właściwe oświetlenie. Dobre światło jest gwarancją dobrego jakościowo zdjęcia. Jeśli fotografujemy w pochmurny dzień warto przy robieniu zdjęć wspomóc się lampami typu soft box. Pamiętajmy też, by przy ustawianiu parametrów fotografii w aparacie nie przesadzać z rozdzielczością. Wysoka rozdzielczość jest zdecydowanie niewskazana w przypadku fotografii produktowej. Zdjęcia produktów najczęściej trafiają do internetu bądź kolorowych magazynów, gdzie wysoka rozdzielczość wcale nie jest wymagana. W sieci mocno utrudnia ona ładowanie zdjęć i może być powodem przeciążenia strony lub nawet utraty potencjalnych klientów, czekających w nieskończoność, aż zdjęcie produktu zrobione w wysokiej rozdzielności wreszcie się załaduje na stronie.

Pokaż produkt z każdej strony

Konsumenci stają się coraz bardziej wymagający. Dawno minęły już czasy, gdy na portalach aukcyjnych, czy w sklepach internetowych wystarczało jedno zdjęcie poglądowe pokazujące produkt. Współcześni klienci chcą zobaczyć kupowany przedmiot z każdej strony, powiększyć zdjęcie, by obejrzeć interesujące ich detale, strukturę produktu. Dlatego nawet jeśli zamierzacie sfotografować tylko kilka przedmiotów, by wystawić je na sprzedaż na lokalnym portalu, warto pamiętać o tym, by sprzedawany produkt pokazać wielowymiarowo. Wszak nie ma bardziej irytującej rzeczy niż odbieranie wiadomości o treści „czy mogę prosić o więcej zdjęć?” Dajcie potencjalnym kupującym więcej zdjęć, zanim o to poproszą. Jeśli sprzedawany produkt posiada jakieś wady, koniecznie je sfotografujcie. Uczciwość przede wszystkim.

Fotografia produktowa – obróbka

Nawet jeśli jesteście prawdziwymi mistrzami fotografii, nigdy nie zaszkodzi poddać zrobionych przez Was zdjęć delikatnej obróbce graficznej. I nie mamy tu na myśli perfidnego retuszu, ale raczej delikatną korektę tonów, rozjaśnienie zdjęcia, by było bardziej przyjemne w odbiorze, czy wyprostowanie lekko skrzywionych kadrów.

Pozostają w temacie obróbki, choć nie stricte fotograficznej, na koniec bardzo ważna uwaga odnośnie fotografowania ubrań wystawianych na sprzedaż. Jeśli sprzedajecie jakieś ubrania, nieważne czy są one nowe czy używane, zadbajcie o to, by prezentowały się one na zdjęciach w sposób estetyczny. To czy będą one zaprezentowane na wieszaku, modelce czy po prostu rozłożone na jasnym tle, tak naprawdę nie ma większego znaczenia. Liczy się przede wszystkim by były czyste i wyprasowane. Nie ma nic paskudniejszego od zdjęć zmiętych ubrań. Taki widok na pewno nikogo nie zachęci do zakupu.

Przytoczone tutaj porady na temat fotografii produktowej odnoszą się przede wszystkim do sklepów internetowych czy portali aukcyjnych. Fotografia produktowa reklamowa to już zupełnie inna bajka.