Jak budować swój wizerunek w internecie?

jak wykreować swój wizerunek w internecie

Dowiedz się jak budować swój wizerunek w internecie

Niezależnie od tego, czy aktualnie jesteś w trakcie poszukiwania pracy, czy zajmujesz ciepłą posadkę – dynamika zmian na ryku pracy w każdej chwili może sprawić, że będziesz zmuszony szybko rozejrzeć się za nowym stanowiskiem. Pracodawcy coraz rzadziej patrzą na wykształcenie kandydata na pracownika, a zamiast tego szukają o nim informacji w sieci i sprawdzają jego profile w mediach społecznościowych. „Jeśli nie ma Cię w internecie – nie istniejesz” – to powiedzenie nabiera obecnie nowego znaczenia. Sprawdź, jak budować swój wizerunek w internecie, by zwiększyć swoją atrakcyjność na rynku pracy.

Google nie kłamie

Zacznij od wpisania w przeglądarkę swojego imienia i nazwiska. O ile nie jest ono identyczne lub zbliżone do nazwisk popularnych aktorów czy piosenkarzy, a Ty nie prowadzisz własnej strony i nie udzielasz się zbyt aktywnie w sieci, prawdopodobnie nie znajdziesz na swój temat nic, albo bardzo niewiele. To i tak lepiej, niż gdyby w wynikach wyszukiwania pojawiły się jakieś negatywne informacje na Twój temat. Choć z drugiej strony, jak już wspominaliśmy – jeśli nie ma Cię w internecie – nie istniejesz.

Prowadzenie własnego bloga to dobry sposób na zaistnienie w sieci i budowanie wizerunku w internecie. Nie musi to być często aktualizowana strona – wszystko zależy od tematyki, jaką się zajmiesz. Samo założenie bloga nie jest trudne, o wiele trudniejsze jest jego wypromowanie i zdobycie czytelników. Warto postawić w tym miejscu na oryginalność, by blog nie był kolejną internetową stroną „o niczym”, jakich tysiące można znaleźć w sieci. Masz oryginalne hobby, fotografujesz, a może po prostu lubisz pisać – ubierz to w atrakcyjną formę i pokaż na swoim blogu. Choć potencjalny pracodawca na pewno zwróci uwagę na to o czym piszesz,  będzie się dla niego liczył także ogólny wygląd strony i oczywiście sam fakt, że masz swoje miejsce w sieci.

Zoom na Facebooka

Konto na Facebooku w dzisiejszych czasach ma praktycznie każdy. Portal ten daje ogromne możliwości, także w kwestii budowania wizerunku, również tego zawodowego. Zwróć uwagę na ustawienia prywatności swojego profilu – kto może przeglądać Twoje zdjęcia i wpisy. Przyjrzyj się dokładnie zamieszczanym do tej pory treściom i usuń te, które mogłyby zostać w jakiś sposób negatywnie odebrane przez potencjalnych pracodawców. Prowadzący rekrutacje w większości firm niemal za każdym razem sprawdzają facebookowy profil kandydatów na pracowników. W wielu przypadkach to właśnie wizerunek jaki wykreowałeś sobie w popularnym portalu społecznościowym decyduje, czy zostaniesz zaproszony na rozmowę, czy też Twoje CV wyląduje w niszczarce. Rozważ także udzielanie się w grupach powiązanych z Twoim zawodem bądź zainteresowaniami. Kto wie – może w jednej z takich grup poznasz swojego przyszłego pracodawcę…

Linkedin.com – wirtualne CV

Coraz popularniejsze w Polsce staje się tworzenie profilu w tym serwisie społecznościowym, służącym głownie do budowania kontaktów zawodowo-biznesowych. Choć Linkedin funkcjonuje już od wielu lat, dopiero niedawno zyskał popularność w naszym kraju (polska wersja językowa działa od 2012 roku). Serwis umożliwia tworzenie niezwykle rozbudowanego wirtualnego CV. Warto poświęcić trochę czasu na jego sumienne wypełnienie, bo dzięki profesjonalnie przygotowanej autoprezentacji, szanse na zainteresowanie potencjalnych pracodawców swoją osobą mocno wzrastają. Portal pozwala również na udzielanie rekomendacji oraz potwierdzanie wpisanych do CV umiejętności (mogą to robić znajomi użytkownika). Warto zadbać też o profesjonalne zdjęcie profilowe. Niezależnie od tego, w jakiej branży szukasz pracy – Twój wygląd to Twoja wizytówka.

Wybór kilku wirtualnych narzędzi autoprezentacji pozwoli Ci w sposób kompleksowy budować swój wizerunek w internecie. Pamiętaj, by wizerunek ten był spójny, a zamieszczane na różnych stronach internetowych treści wzajemnie się nie wykluczały.