Jak gotować kasze, ryż i inne ziarna?

      Brak komentarzy do Jak gotować kasze, ryż i inne ziarna?
kasza ryz soczewica jak gotowac

Gotowanie kaszy, ryżu czy innych tego typu produktów wydaje się należeć do zupełnych kuchennych podstaw. Jednak czasem łapiemy się na tym, że nie wiemy ile wody powinno się dodać do gotowania danego produktu, by miał on idealną konsystencję. Problemem jest także czas gotowania określonego gatunku ziaren. Rozgotowana kasza jest równie niesmaczna, co niedogotowana. Dlatego dziś dajemy radę jak długo i w jakiej ilości wody gotować poszczególne odmiany kasz, ryżów i innych produktów z tej grupy.

Zapomnij o woreczkach

Zdecydowanie odradzamy gotowanie ryżu czy kaszy w woreczkach. Te gotowane na sypko są o wiele smaczniejsze i nie musimy się martwić, że nasza żywność miała kontakt z rozgrzanym plastikiem. Ponadto warto mieć świadomość, że wylewając wodę pozostałą po gotowaniu kaszy w woreczku, pozbywamy się tym samym cennych witamin i minerałów, które w procesie gotowania przedostały się do wody. Kupowanie ziaren w większych opakowaniach jest o wiele bardziej ekonomiczne – za kilogram ryżu zapłacimy podobną cenę jak za 4 stugramowe woreczki tego produktu zapakowane w kartonik. O tym jak zdrowe są kasze i ile cennych witamin, minerałów i składników odżywczych zwierają, chyba nie trzeba nikogo przekonywać. Zatem miarka w dłoń i do dzieła! Niech czas gotowania kasz przestanie być wreszcie tajemnicą!

Tajniki szefów kuchni

Na wstępie mały kuchenny trik, który sprawdzi się w przypadku gotowania choćby ryżu czy kaszy jaglanej – część kucharzy uważa, że dowolną ilość kaszy lub ryżu należy zalać wodą tak, by sięgała ona około 1 cm ponad powierzchnię ziaren. Wtedy podobno gotują się one idealnie i nic się nie przypala. Warto tę metodę wypróbować. Choć tradycyjna metoda przeliczania „na szklanki” także znakomicie się sprawdza w praktyce. I jeszcze jedna ważna kwestia – większość ziaren wrzucamy na gotującą się wodę. Jeśli w jakimś przypadku jest inaczej, wyraźnie to zaznaczymy.

Kasza jęczmienna – jak gotować?

Kasza jęczmienna występuje zazwyczaj w trzech rodzajach rozdrobnienia. Mamy zatem kaszę pęczak – czyli całe, pozbawione łuski ziarno, kaszę perłową, znaną też jako średnio rozdrobniona oraz tzw. kaszę wiejską, czyli tę najdrobniejszą i najczęściej spotykaną w polskich kuchniach. Pamiętajmy, by zawsze zanim przystąpimy do gotowania odmierzoną porcję kaszy przepłukać na sitku pod bieżącą wodą. Kaszę jęczmienną, niezależnie od stopnia rozdrobnienia, najlepiej gotować w proporcji 1 szklanka kaszy na 2,5 szklanki wody. Kaszę jęczmienną gotujemy przez około 15-20 minut, a następnie zostawiamy pod przykryciem jeszcze na około kwadrans.

Kasza jaglana – jak gotować?

Kasza jaglana to prawdziwa królowa wśród kasz. Swoją popularność zyskała m.in. dzięki temu, że nie zawiera glutenu. Kasza ta powstaje z prosa i jest prawdziwą kopalnią minerałów. Wymaga jednak specjalnego traktowania. Są przynajmniej trzy szkoły gotowania kaszy jaglanej. Wszystko przez to, że kasza jaglana po prostu wrzucona na wrzątek, po ugotowaniu jest gorzkawa i wszelkie zabiegi stosowane przed jej ugotowaniem mają na celu pozbycie się owej goryczki. Pierwszy sposób to namaczanie. Kaszę jaglaną przez około godzinę moczymy w zimnej wodzie, następnie płuczemy i gotujemy. Drugi sposób – odmierzoną ilość kaszy wysypujemy na drobne sitko, przelewamy wrzątkiem, a następnie płuczemy w zimnej wodzie. Dopiero po takich zabiegach można kaszę jaglaną gotować. I wreszcie trzecia metoda – kaszę jaglaną prażymy przez kilka minut w rondlu, uważając, żeby się nie przypaliła, następnie zalewamy wrzątkiem i gotujemy. Kaszę jaglaną najlepiej gotować w proporcji 1 szklanka kaszy na 2 i 1/3 szklanki wody. Warto pamiętać o tym, by kaszy jaglanej w czasie gotowania nie mieszać, bo wtedy łatwiej się przypala.

Kasza gryczana – jak gotować?

Kasza gryczana to łuskane ziarna gryki zwyczajnej. Gryczanka cieszy się dużą popularnością ze względu na brak glutenu i dość dużą zawartość białka. Kaszę gryczaną najlepiej gotować w proporcji 1 szklanka kaszy na dwie szklanki wody. Z osobistego doświadczenia możemy powiedzieć, że optymalny czas jej gotowania to 18 minut. Choć są tacy, którzy gotują kaszę gryczaną dokładnie kwadrans, a następnie zestawiają z ognia i zostawiają ją jeszcze chwilę pod przykryciem.

Kasza owsiana – jak gotować?

Kasza owsiana powstaje z całych ziaren owsa. Ma swoich zwolenników ze względu na oryginalny, lekko orzechowy smak. Kaszę owsianą przed gotowaniem należy przepłukać na sicie. Gotujemy ją w proporcji 1 szklanka kaszy na 2 szklanki wody (lub mleka, bo smakuje wybornie gotowana na mleku, podana z pokruszoną gorzką czekoladą). Czas gotowania to około 15-20 minut. Przy czym kaszę owsianą gotujemy na małym ogniu i koniecznie pamiętajmy o dość częstym mieszaniu, bo lubi się niestety przypalać.

Kasza bulgur – jak gotować?

To kasza, która w ostatnim czasie dość znacznie zyskała na popularności. Bulgur powstaje z gotowanych, wysuszonych, a następnie gniecionych nasion pszenicy. Jest jedną z najbardziej wartościowych kasz, które powstają z tego zboża, przede wszystkim ze względu na sporą ilość błonnika i kwasu foliowego. Kaszę bulgur gotujemy w proporcji 1 szklanka kaszy na 2 szklanki wody. Czas gotowania to około 6-8 minut. Podczas gotowania kaszy nie mieszamy.

Komosa ryżowa – jak gotować?

Komosa ryżowa to roślina zaliczana do tzw. pseudozbóż. Znana jest także pod nazwą quinoa. Jest doskonałym źródłem białka, dlatego to kasza bardzo polecana weganom i wegetarianom, a także osobom aktywnym. Komosę ryżową przed gotowaniem należy przepłukać na sitku pod bieżącą wodą, a następnie ugotować w proporcji 1 szklanka kaszy na 1 i ¾ szklanki wody. Z racji tego, że jest produktem bardzo drobnym, komosa gotuje się około 3-5 minut. Następnie należy ją jeszcze na kilka minut odstawić pod przykryciem, by ziarna wchłonęły resztę wody.

Ryż biały – jak gotować?

Ryż przed gotowaniem należy dokładnie wypłukać na sitku. To jedno z nielicznych ziaren, którego gotowanie możemy rozpocząć od wrzucenia do zimnej wody. Na szklankę ryżu dajemy 1,5 szklanki wody (jeśli gotujemy ryż na sypko). Jeśli wolimy ryż bardziej miękki, lepiej na 1 szklankę ryżu dać 2 szklanki wody. Całość gotujemy na wolnym ogniu około 15-20 minut, do momentu aż ryż wchłonie całą wodę.

Ryż brązowy – jak gotować?

W przypadku ryżu brązowego długość gotowania zależy od indywidualnych preferencji. Jedni wolą, gdy jest on lekko twardawy, inni preferują jego nieco bardziej rozgotowaną formę. Brązowy ryż gotujemy w proporcji 1 szklanka ryżu na 2,5 szklanki wody. Czas gotowania to od około 25-30 do 40-45 minut. Po prostu sprawdzajcie podczas gotowania czy stopień miękkości ryżu Wam odpowiada.

Ryż czerwony – jak gotować?

Ten oryginalny, choć coraz bardziej dostępny w sklepach ryż wymaga dość długiego czasu gotowania. Warto jednak na niego poczekać, bo to prawdziwa skarbnica antocyjanów, a przy tym naprawdę smaczna odmiana ryżu. Ryż czerwony gotujemy w proporcji 1 szklanka ryżu na 2 szklanki wody. Czas gotowania to około 35-40 minut.

Soczewica zielona – jak gotować?

To jedna z roślin strączkowych o najwyższej zawartości białka. Dzięki dużej zawartości błonnika, po spożyciu zapewnia uczucie sytości na długi czas. Soczewicy zielonej nie musimy moczyć przed gotowaniem, tak jak czyni się z większością roślin strączkowych. Jednak jeśli zostawimy ją w wodzie np. na godzinę przed gotowaniem, czas jej gotowania nieco ulegnie skróceniu. Zieloną soczewice gotujemy w proporcji 1 szklanka ziaren na 2 szklanki wody. W zależności od tego, czy soczewicę wcześniej namaczaliśmy, czas jej gotowania wynosi około 20-30 minut.

Soczewica czerwona – jak gotować?

Soczewica czerwona gotuje się dość szybko, nie wymaga uprzedniego namaczania, dlatego jest to ziarno, po które coraz chętniej sięgamy w kuchni. Przed gotowaniem czerwoną soczewicę należy dokładnie wypłukać na sicie. Proporcje idealne do jej ugotowania to 1 szklanka ziaren na 2 szklanki wody. Czas gotowania to około 10-15 minut – do momentu aż ziarna wchłoną całą wodę. Podczas gotowania dobrze jest soczewicę od czasu do czasu przemieszać.

Jak nasze babcie kasze gotowały…

Warto wspomnieć jeszcze o technice gotowania kasz, jaką stosowały nasze babcie. Po zalaniu ziaren wodą w odpowiednich proporcjach, wstawieniu garnka z kaszą na niewielki ogień i dodaniu odrobiny tłuszczu (np. masła), czekamy aż ziarna wchłoną większość płynu, a następnie zawijamy garnek w ścierkę i wkładamy pod pierzynę. Tam kasza sobie „dojdzie” (potrzebuje na to przynajmniej pół godziny, optymalnie godzinę). To doskonały sposób, by ugotować kasze idealnie na sypko.