5 sposobów na to, by mieć więcej czasu

jak mieć więcej czasu

W dzisiejszym świecie praktycznie nie istnieją osoby, które narzekają na nadmiar wolnego czasu. Wszyscy są zapracowani, zabiegani, zajęci zdobywaniem funduszy na realizację kolejnych życiowych celów. Wielu ludzi marzy o tym, by wydłużyć dobę choć o kilka godzin, bo trudno pogodzić im wszystkie obowiązki, nie mówiąc nawet o wygospodarowaniu chwili dla siebie w codziennym pędzie. Tymczasem nie zdajemy sobie nawet sprawy, jak wiele czasochłonnych i na dłuższą metę bezsensownych czynności wykonujemy na co dzień. Chcesz wiedzieć jak mieć więcej czasu? Zapraszamy do lektury.

  1. Planuj

    Planowanie, mimo iż na pewno zajmie ci chwilę, w konsekwencji sprawi, że będziesz mieć więcej czasu. Codzienna, cotygodniowa czy też obejmująca szerszy wymiar czasu lista pozwoli uniknąć bezsensownego błądzenia w nawale codziennych obowiązków i zastanawiania się, co jeszcze powinniśmy zrobić, a co już zostało zrobione. Wyznacz sobie czas na pracę, ale tez na odpoczynek. Zachowanie równowagi jest najważniejsze.

  2. Skup się na wykonywanej czynności

    Nie staraj się robić kilku rzeczy na raz. Jednoczesne sprawdzanie maili, rozmowa telefoniczna i próba zjedzenia drugiego śniadania z góry skazane są na niepowodzenie. Jeśli chcesz mieć więcej czasu, skup się na wykonywaniu jednej konkretnej czynności (o ile mówimy tu oczywiście o czynnościach mocno angażujących uwagę – odbieranie maili i jedzenie śniadania dadzą się jeszcze pogodzić). Jeśli chcesz zrobić zbyt dużo rzeczy na raz, efekt może być odwrotny od zamierzonego. Robienie kilku rzeczy na raz często skutkuje wydłużeniem czasu wykonywania tych wszystkich czynności. Mamy wszak ograniczoną podzielność uwagi. Lepiej skupić się na jednej kwestii, a po jej załatwieniu, zabrać się za kolejną.

  3. Ogranicz korzystanie z mediów społecznościowych

    To prawdziwi złodzieje czasu. Na pewno nie raz złapałeś się na tym, że skrolując Facebooka czy Instagram nagle uświadamiasz sobie, że jest środek nocy i zostało ci tylko 4 godziny na sen. Także korzystanie z mediów społecznościowych w pracy źle wpływa na naszą produktywność. Dlatego tak wiele firm blokuje swoim pracownikom dostęp do tego typu portali. Jeśli jesteś w gronie tych, którzy np. z racji wykonywanego zawodu mają do tych mediów dostęp, szanuj swój czas pracy oraz pracodawcę i poświęć go na wykonywanie swoich obowiązków, a nie przeglądanie zdjęć znajomych. Uświadomienie sobie, że życie przedstawiane na tego rodzaju stronach ma niewiele wspólnego z rzeczywistością, na pewno pomoże ci bez większego żalu rozstać się z tymi wirtualnymi społecznościami. O wiele lepiej przecież angażować się w realne znajomości. Rezygnując z Facebooka itp. portali zyskasz o wiele więcej czasu na pielęgnowanie prawdziwych relacji.

  4. Wykorzystuj każdą wolną chwilę

    Na pewno nie raz zdarzyło ci się czekać bezsensownie w kolejce do lekarza, kląć pod nosem stojąc w korku, albo siedzieć i bezmyślnie obserwować jak twoja pociecha biega po placu zabaw. A przecież i w tym czasie można by zrobić coś pożytecznego. Dlaczego nie przeznaczyć go np. na czytanie książki, e-booka lub słuchanie audiobooka? To świetne rozwiązania na przedstawione powyżej sytuacje. Nie będziesz mieć poczucia zmarnowanego czasu. O innych zaletach czytania książek nie musimy chyba przypominać.

  5. Czy naprawdę musisz codziennie sprzątać?

    Codzienne mycie podłóg, odkurzanie, prasowanie pochłaniają mnóstwo czasu, a wciąż istnieje wiele osób, które te czynności wykonuje bez zastanowienia. A przecież okruszki na dywanie czy brudne okno nie są kwestiami o globalnym znaczeniu (mimo iż tak je niektórzy traktują). Świat się nie zawali, kiedy zamiast latać po mieszkaniu z odkurzaczem, usiądziesz i porozmawiasz z partnerem, albo wybierzecie się na spacer czy rowerową przejażdżkę (odpoczynek to także ważna sprawa). Dzieci o wiele bardziej ucieszy uśmiechnięta mama czytająca im ulubione bajki, niż umęczona i zła na cały świat mama szorująca górę naczyń w zlewie i trzeci raz tego dnia zmywająca podłogę. Wszystko jest kwestią priorytetów.