Jak przyciągnąć pracowników do swojej firmy?

jak pozyskac dobrych pracownikow

Od kilku lat rynek pracy w Polsce zmienia się na taki, gdzie dobry pracownik jest „towarem” niezwykle pożądanym. Wiele mówi się o tym, że skończyły się czasy dyktatury firm, a zaczęła dyktatura pracowników. Dlatego wiele firm stanęło przed nie lada wyzwaniem – jak przyciągnąć pracowników do siebie? Jak ich zatrzymać? Co zaoferować, by chcieli pracować właśnie dla nas? Nie od dziś wiadomo, że dobre zarobki to nie wszystko. Oprócz gratyfikacji finansowych, pracownicy oczekują teraz od swojego pracodawcy znacznie więcej. Co zatem pozwoli przyciągnąć dobrych pracowników do firmy? Oto nasz poradnik.

Perspektywy rozwoju

Dla ambitnych pracowników nie ma nic gorszego niż stagnacja. Jeśli utkwisz na kilka lat w jednej firmie robiąc cały czas to samo, szybko poczujesz wypalenie zawodowe. Dlatego coraz więcej firm w ogłoszeniach o pracy oprócz wysokich zarobków oferuje również możliwość szybkiego awansu i szerokie perspektywy rozwoju. Jest to atrakcyjne zwłaszcza dla młodych pracowników, którzy deklarują nieustanną chęć poszerzania swoich kompetencji, zdobywania nowych umiejętności i pięcia się w górę po kolejnych szczeblach biurowej kariery. To niezwykle istotna kwestia, jeśli chcesz przyciągnąć nowych pracowników do swojej firmy.

Przyjazna atmosfera

To jeden z czynników, który ma decydujące znaczenie nawet nie tyle w przyciągnięciu do siebie nowych pracowników, co w ich zatrzymaniu. Kto bowiem chciałby pracować w firmie, gdzie ludzie obgadują się nawzajem za plecami, wymieniając na korytarzach nieszczere uśmiechy i zamiast współpracować, rywalizują, by po trupach dążyć do osiągnięcia swoich celów? Aby budować dobre relacje między pracownikami coraz więcej firm organizuje dla swoich pracowników wyjazdy integracyjne, wspólne imprezy, służbowe Wigilie itd. Zgrana drużyna pracowników to prawdziwy skarb. Kto posiadł tę wiedzę, ten dba dobrą atmosferę w swoim zespole.

Drobne codzienne przyjemności

To w pewnym sensie element, który składa się na dobrą atmosferę w pracy, ale warto go wyróżnić. Wiele firm, by okazać się jeszcze bardziej atrakcyjnymi w oczach potencjalnych pracowników wprowadza drobne udogodnienia dla swoich pracowników, by jeszcze bardziej uprzyjemnić im czas spędzany w pracy. Dobra kawa z ekspresu to już żaden luksus – to wręcz absolutne minimum, jakie pracodawca musi zapewnić. Dobrze widziane są darmowe zdrowe przekąski, specjalne strefy relaksu, gdzie można np. pobujać się w hamaku w godzinach pracy (wbrew pozorom krótkie drzemki w pracy mogą znacząco wspomagać efektywność pracowników). Są też firmy, które mają własne sale fitness, bo przecież kto powiedział, że ważnych rozmów telefonicznych nie można wykonywać na bieżni? Niektóre firmy pozwalają swoim pracownikom zabierać do biura ulubionego domowego zwierzaka. Wprowadzają tym samym miłą, niemal domową atmosferę i znacznie redukują poziom stresu wśród personelu.

Work-life balance

Pracownicy w XXI wieku są coraz bardziej świadomi swoich praw. Jeśli w umowie mają zapisaną pracę od ósmej do szesnastej, zazwyczaj niechętnie przystają na pracę w godzinach nadliczbowych. Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę, że absolutne poświęcenie się pracy i „niewychodzenie” z niej nawet poza biurem to strategia dobra tylko na krótką metę. Negatywne skutki takiego braku równowagi pomiędzy pracą, a życiem prywatnym mogą pojawić się bardzo szybko. Dlatego wiele firm umożliwia swoim pracownikom pracę zdalną, np. jeden lub dwa dni w tygodniu. Niektóre firmy, zwłaszcza takie, w których pracownicy wykonują zawody kreatywne, dopuszcza bardzo elastyczny grafik pracy. Wszak nie od dziś wiadomo, że liczą się efekty, a nie czas spędzony na danym zajęciu. Jeśli pracownik jest w stanie w cztery godziny wykonać powierzone mu w danym dniu zadania, nie ma potrzeby by pozostawał w biurze na dalszą część dnia, po to tylko by odsiedzieć „przepisowe” osiem godzin.

Dodatkowe bonusy

Darmowe karnety na siłownię, bilety do kina dla pracowników, służbowy laptop czy telefon w coraz większej liczbie firm są już standardem. Wielu pracodawców oferuje swoim pracownikom także darmową opiekę lekarską, bony podarunkowe, vouchery na zagraniczne wyjazdy, pakiety SPA, czy kursy językowe. To właśnie taka dodatkowa oferta często decyduje o atrakcyjności jakiejś firmy na rynku pracowniczym. I choć daleko nam jeszcze do wielkich korporacji zza oceanu, które swoim pracownikom oferują takie atrakcje jak kucharz przygotowujący dania na życzenie pracowników, albo kąciki ze specjałami z kuchni całego świata, tudzież możliwość zrobienia w pracy… prania, to wszystko wskazuje na to, że zmierzamy w dobrym kierunku i wartościowi pracownicy coraz częściej są przez swoich pracodawców doceniani.