Jak zarabiać na zdjęciach?

      Brak komentarzy do Jak zarabiać na zdjęciach?
zarabianie na zdjęciach

Jeśli nieobce Wam fotografowanie i w swoich zbiorach macie setki tysięcy zdjęć o różnorodnej tematyce, na pewno nie raz przeszła Wam przez głowę myśl, że fajnie byłoby na swojej pasji zarabiać. Bycie profesjonalnym fotografem być może jest marzeniem wielu ludzi, zajmujących się hobbystycznie fotografią, jednak od amatorskiego pstrykania fotek telefonem do profesjonalnych sesji zdjęciowych droga daleka. Żeby zacząć zarabiać na zdjęciach, najpierw trzeba nieco w swoją pasję zainwestować. Dobry aparat, obiektywy, program do obróbki zdjęć – to nie są tanie rzeczy. Dlatego zanim ostatecznie zdecydujecie się na pójście tą drogą, dobrze rozważcie wszystkie za i przeciw. Jeśli jednak uparcie wraca do Was pytanie jak zarabiać na zdjęciach i robicie dobre zdjęcia przy każdej możliwej okazji, warto poszukać sposobu by nawet początkowo traktując to w kategoriach hobby, co nieco na fotografowaniu zarobić.

Zarabianie na zdjęciach – od czego zacząć?

Jeśli zarabianie na zdjęciach miałoby być Waszym dodatkowym dochodem, na początek najlepszym rozwiązaniem będzie poszukanie serwisów tzw. stockowych, w których będziecie mogli umieścić swoje najlepsze fotografie i… na tym właściwie Wasza rola się kończy, bo raz wgrane zdjęcia będą na Was pracować. O ile oczywiście znajdą się chętni, by je kupić. Przy wyszukiwaniu serwisów umożliwiających zarabianie na umieszczonych tam zdjęciach, koniecznie dokładnie przeczytajcie regulamin, by później nie zaskoczyły Was niespodziewane opłaty. Czasem może się zdarzyć tak, że nic nie zarobicie, a wręcz będziecie musieli do tego interesu dołożyć. Warto też uzbroić się w cierpliwość, bo zazwyczaj banki zdjęć oferują niewielkie opłaty za sprzedaż umieszczonych tam fotografii, a pieniądze dla autora są wypłacane dopiero po zebraniu na koncie odpowiedniej, określonej regulaminem kwoty.

W poszukiwaniu inspiracji

Jeśli myślicie o sprzedaży swoich zdjęć, czy to w bankach zdjęć, czy w jakimkolwiek innym miejscu, warto być na bieżąco z fotograficznymi trendami. Na pewno macie ulubioną tematykę fotografii, jakiś rodzaj zdjęć, którego tworzenie sprawia Wam szczególną frajdę. Żeby Wasze zdjęcia cieszyły się popularnością w serwisach służących do sprzedaży fotografii, dobrze poszukać inspiracji w tematycznych magazynach, a także dokładnie przejrzeć fotografie znajdujące się na stronach, z którymi zamierzacie podjąć współpracę. Wyprzedzajcie trendy narzucane przez kalendarz. Już na dwa miesiące przed Wielkanocą warto umieszczać w serwisach fotograficznych zdjęcia tematycznie powiązane z tym świętem. Tak samo rzecz ma się oczywiście w przypadku wszelkich innych świąt i popularnych rocznic. Wrzucając zdjęcie nawiązujące tematyką do zbliżającego się wydarzenia, znacząco zwiększacie swoje szanse na zarobek.

O tym trzeba pamiętać!

Szczególną ostrożność należy zachować przy udostępnianiu w jakikolwiek sposób fotografii przedstawiających osoby. Zgoda widocznej na zdjęciu osoby na udostępnianie jej wizerunku to absolutna podstawa, o której nigdy nie wolno zapominać. Równie ważne jest odpowiednie opisanie zamieszczanych w danym serwisie zdjęć. Użycie wielu słów kluczowych opisujących znajdujące się na fotografii elementy, a dodatkowo powielenie ich np. w kilku wersjach językowych, znacząco zwiększa szansę na to, że ktoś Wasze zdjęcie wyszuka i będzie zainteresowany jego kupnem. No i najważniejsza kwestia – nie zrażajcie się, jeśli Wasze zdjęcia zostaną odrzucone przez serwis. A musicie wiedzieć, że większość z nich zastrzega sobie do tego prawo. To po prostu znak, że musicie jeszcze trochę popracować nad swoim warsztatem fotograficznym.

Fotograf do wynajęcia

To trochę przewrotny nagłówek, ale chodzi o założenie własnej działalności i tym samym świadczenie usług fotograficznych, przyjmując za to konkretne wynagrodzenie. To dobry krok jeśli chcecie połączyć pracę z pasją i zarabiać na zdjęciach, budując jednocześnie swoją własną markę. W dobie social mediów dość łatwo zaistnieć w sieci ze swoimi pracami i tym samym dotrzeć do potencjalnych klientów. Z drugiej strony konkurencja w tej branży jest duża jak nigdy, bo wiele osób, które posiadają kosztowny aparat, a niekoniecznie idzie to w parze z wyczuciem i pewną wrażliwością estetyczną, która charakteryzuje dobrego fotografa, określa siebie mianem profesjonalnych fotografów. Nie mniej jednak zakładając własną działalność pracujecie wyłącznie na swoje nazwisko, a media społecznościowe takie jak Instagram czy Facebook są doskonałym miejscem do zareklamowania swojej oferty.

Fotograf – specjalista

Jeśli zdecydowaliście się na pracę na własny rachunek, dobrze przemyślcie, w jakiej tematyce chcecie się specjalizować. Fotograf od wszystkiego nie istnieje. Natomiast ilość specjalizacji fotograficznych do wyboru jest ogromna. Możecie wybrać choćby fotografię ślubną, noworodkową, sesje rodzinne, pracę z modelkami, fotografię produktową, kulinarną, fotografowanie przyrody, architektury, zwierząt, makrofotografię… Możliwości są praktycznie nieograniczone. Dużym plusem jest to, że sami wybieracie zlecenia, które chcecie zrealizować. Jeśli pracowalibyście jako fotograf dla konkretnej firmy, nie byłoby już takiej dowolności jeśli chodzi o wybór zleceń, a i przekonanie do siebie potencjalnego pracodawcy z pewnością nie byłoby łatwym zadaniem. Praca fotografa „na własny rachunek” daje o wiele więcej możliwości.