Samochód z napędem na tył czy przód – który lepszy?

jaki napęd najlepszy

Wśród kierowców nie brakuje zarówno zwolenników samochodów z napędem na przednią oś, jak i tych preferujących tradycyjny napęd na tył. Każde z tych rozwiązań niesie ze sobą określone korzyści, ale ma też pewne minusy. Producenci niektórych marek samochodów od lat niezmiennie instalują w swoich pojazdach wyłącznie tylny typ napędu – czy mają rację, uparcie trwając przy tym rozwiązaniu, czy może powinni iść z duchem czasu i jak aktualnie większość producentów aut – instalować w pojazdach napęd na oś przednią? W tym artykule weźmiemy pod lupę wady i zalety każdego z tych rozwiązań.

Podczas codziennej jazdy po mieście różnice pomiędzy samochodami przednionapędowymi, a tym z napędem na tył są praktycznie niezauważalne, jednak wystarczy zmiana warunków atmosferycznych, bądź też zmiana nawierzchni i wówczas różnice pomiędzy tymi rodzajami napędów zaczynają być wyraźniej widoczne.

Napęd na tylną oś – zalety:

Samochód jest bardziej zwrotny, łatwiej się nim manewruje.

Pojazdy z napędem na tylną oś mają prostszą konstrukcję przeniesienia napędu, niż te przednionapędowe, dzięki temu łatwiej zyskują przyspieszenie.

Napęd na tylną oś – wady:

Wysokie koszty wytwarzania pojazdów z tego typu napędem.

Samochody tylnonapędowe mają tendencję do łatwego wpadania w poślizg (nadsterowność). Dzieje się tak zwłaszcza w przypadku nagłej zmiany warunków atmosferycznych lub nawierzchni, po której pojazd się porusza. Opanowanie nadsterowności wymaga od kierowcy sporego doświadczenia.

Napęd na przednią oś – zalety:

Niższy koszt wytwarzania pojazdów z tego typu napędem w porównaniu do samochodów z napędem tradycyjnym (na tylną oś). Jest to układ mniej skomplikowany, a w jego skład wchodzi o wiele mniej elementów, niż w przypadku pojazdów tylnonapędowych.

Niższe zużycie paliwa.

Samochód jest mniej podatny na podmuchy wiatru bocznego oraz różnego rodzaju oddziaływania fizyczne.

Ze względu na konstrukcję samochody z tego typu napędem są wygodniejsze dla pasażerów – mają oni większą przestrzeń wewnątrz pojazdu.

Napęd na przednią oś – wady:

Podsterowność – podczas pokonywania zakrętu z nadmierną prędkością auto ,pomimo skręcania przednich kół w określonym kierunku, przód pojazdu kieruje się na zewnętrzną stronę zakrętu szerszym łukiem. Jest to sytuacja wymagająca odpowiedniego skorygowania przez kierowcę, w przeciwnym razie nietrudno bowiem o wypadek.

Mniej dynamicznie da się nimi ruszyć z miejsca.

Wolniej rozpędzają się na płaskiej powierzchni w porównaniu do aut z napędem na tylną oś.

Napęd na cztery koła

Warto wspomnieć jeszcze, że istnieją samochody z napędem na cztery koła. Łączą one wszystkie wymienione wyżej zalety pojazdów z napędem na tył i na przód. W trudnych warunkach na drodze takie samochody radzą sobie najlepiej. Dużo łatwiej nad takim pojazdem zapanować i wyjść bez szwanku z sytuacji, w której nie sprawdziłyby się ani auta z napędem na przód ani te tylnonapędowe. Jednak nawet samochody z napędem na cztery koła nie są pozbawione wad. Skomplikowana konstrukcja sprawia, że w przypadku awarii ich naprawa może okazać się bardzo kosztowna. Także spalanie w takich samochodach jest większe, niż w przypadku modeli tylno- i przednionapędowych.